Tuesday, February 3, 2009

Tak penat ke?

Aku penah ditanya oleh seorang forumer, tak penat ke menguruskan 5 orang anak, keluar-masuk rumah..pastu masih sempat lagi utk mengadap komputer nih.. haha...sungguh bermakna soalan itu..

Ya..penat tu memang la penat..tapi penat yg memuaskan hati. Ye la puas hati dapat menguruskan sendiri anak2.. dari makan minum, pakaian, tuisyen peribadi, driver ke sekolah dan mcm2 lagi.. Kadang2 tu tak terdaya juga.. tp yg penting semangat kena kuat la..

Jadual aku bermula seawal jam 6 pagi.. Bermula dengan membangunkan anak2, menyediakan sarapan, membasuh pinggan dan membersihkan dapur. Bila anak2 dah siap, antar mereka ke sekolah. Lepas itu, aku menyambung tugasan mengemas ruang tamu dan melipat baju (bila tgk bakul dah menggunung tinggi :D). Lepas mandi, aku suruh mesin basuh baju.. Semasa mesin membasuh baju, time nih la aku gunakan utk mengadap komputer. Semak email, baca berita dll.. Kalau ada tempahan sistem, masa ni la aku gunakan utk menyiapkan keje..

Bila mesin dah siap basuh baju, aku sidai.. Biasanya dlm kul 10 la tuh... Lepas tu aku sambung lagi mengadap pc.. Dlm kul 10.45 aku masak nasik.. kul 11 aku kluo g kedai beli lauk sayur.... Lepas beli lauk sayur..aku terus pegi amik anak yg bersekolah agama dan pasti. Kul 11.40 sampai rumah, teruslah aku memasak.. Dlm setengah jam lebih gitu dah siap masak...Lps tu makan..suapkan anak kecik..

Kul 12.45 aku anto anak aku tu utk ke sekolah kebangsaan plak.. Lepas tu aku tunggu di situ, utk mengambil anak yg balik. Sementara anak2 aku bersiap2 utk ke sekolah agama, sempatlah aku merehatkan diri kejap..kalu terlelap tu kira untung ler... Kul 2.15 anto mereka ke sekolah..

Belah petang, aku sambung semula aktiviti mengadap komputer..sampailah masa amik anak balik sekolah.. Belah malam aktiviti aku, gosok baju...monitor anak wat keje sekolah jek...bila diorang dah siap, baru ler dpt tgk tv... kalau dak, keje sekolah mereka dok terbiar gitu jek

itu belum cite betul2 detail tu... jgn kata surirumah nih kejenya goyang kaki je... kalu menjahit tu lain la cite..mmg dok goyang kaki :D

3 comments:

Anonymous said...

that parts of our life, everybody got their own duty....jika di buat dgn ikhlas pasti ianya satu ibadat dan banyak pahalanya kan?

mimiejibam said...

yep... kena ikhlas...kalau tak dpt penat je la..

Makcik Runner said...

fuhh, lebih kurang sama ngan akak punya jadual waktu. rasa2nya kalau masih keje tak sepenat full time housewife...akak rasa laa

anyways, yg penting anak2 membesar depan mata. kalau takde internet ni harus akak keje balik..