Friday, October 17, 2008

mesin basuh....

Tadi dok terpikir-pikir nak tulis apa kat blog nih... tengah2 pikir tu...tetiba mesin basuh aku menjerit...tit tot tit tot.... huh...unbalance rupanya...terpaksa la aku gi uraikan kain2 tu supaya mesin tu boleh spin dengan sempurna...

Sepanjang perkahwinan aku yang dah masuk 12 tahun nih... dah 3 mesin basuh aku beli termasuk la yg terbaru nih... Yang pertama aku pakai hampir 8 tahun kot? Yang kedua 3 tahun jek...sebab aku tak sabo (hehe) nak beli yang terbaru nih..

Mesin basuh yang pertama muatannya cuma 3kg (rasanya la..aku dah lupa)..Sangat2 berjasa dan tahan lama...walaupun bukan dari jenama yang terkenal di Malaysia... Mitachi Littleswan namanya... bukan berkomputer..tapi main pulas tu... Pernah rosak akibat petir..sebab aku pegi gatal2 membasuh dikala ujan dan ribut petir tgh melanda.. Lepas itu mulalah mesin basuh tu meragam...kejap2 rosak... agaknya dah uzur sgt..

Kemudian aku beli mesin baru yang kedua.. jenama samsung..berkomputer...6.5kg.. Berkhidmat dengan baik juga...kecuali dia dah berkarat kerana selalu kena tempias hujan...pasal masa tu aku belum letak awning kat belakang... tetapi oleh kerana pertambahan ahli keluarga... aku terpaksa membasuh baju sekurang2nya 2 round sehari...so terpaksa keje lebih sikit dan memakan masa...So aku pun membodek asben utk membeli yang lebih besar...heheh

Akhirnya kami membeli mesin baru lagi...jenama LG..berkomputer..muatan 12kg...besar gedabak...masuk budak pun boleh...Mesin yang kedua tu aku bagi kat seorang kawan. Dengan muatan 12kg...aku hanya perlu membasuh sekali sehari je...rileks la sikit.. Cuma masalahnya dengan mesin besar nih...selalu la berlakunya unbalance bila nak spin... kadang2 tu aku terpaksa pegang/bersandar pada mesin tu... kira ala-ala mesin gegar yang memecahkan lemak2 perut gak ler...hehehe...

So lepas nih..kalu aku bleh slim dengan mesin basuh tu...kira berbaloi la aku beli mesin tu...hehehhe

2 comments:

Sue.Aleen said...

semua posting blogger hari ini memecahkan lemah di perutku...

the principal said...

mimie,

saya punya mesin basuh yg dah 8 tahun pun camtu. LG boleh muat 6kg. Bukannya byk pun basuh baju, utk 2 umat je tp selalu tak balance. Agak-agak time nak spin terakhir, mmg kena bersandar kat mesin tu. Boleh kurus. Tak payah Ogawa..