Thursday, September 25, 2008

Hari Raya datang lagi....

Bila tiba hari raya..mcm2 kenangan pahit manis akan timbul diingatan...

1. Lagu raya - teringat anak buah dulu menyanyi lagu BDB Bila Tiba Hari Raya tu..tapi dia nyanyi "TIBA-TIBA Hari Raya..." ..haha lawak..

2. Duit raya - masa zaman aku kecik2 dulu, kalau dapat duit 50sen tu dah cukup beso.. tapi budak2 zaman skang tak main aa syiling2 nih... Skang nih pon duit biru dah takmo..nak duit merah..(Baru lps baca twitter Irfan Khairi...tergelak kejap)

3. Juadah hari raya - Kalau aku beraya di Pahang, menu wajib adalah lemang. Aku cukup suka makan lemang cicah rendang..pehh! Tapi kalau beraya di Muar..tak jumpa aku lemang nih... yang banyak ketupat dan lodeh...

4. Baju raya - Part nih mmg mencabar bagi aku yg ada anak 5 nih... Salah satu cabarannya adalah time nak menshopping.. ye lah sedangkan nak memilih baju utk sorang je dah banyak songel..ini pulak utk 5 orang...kadang2 sampai utk diri sendiri pon terlupa... Tahun ni aku tempah baju melayu dan baju kurung...jimatlah tenaga skit masa shopping, just cari t-shirt dan jeans aje la... tapi bab bajetnye terlebih la plak...adehhh....

5. Balik kampung - Hahaha....bab nih mesti ramai yang byk kisahnya...sampai ada yg cakap kena lambung dadu..haha lawak.. Bagi aku, tiap2 tahun akan balik kedua2 kampung..cuma raya 1&2 tu gilir2 lah... cuma tahun lepas aje tak ikut giliran, sebab nak sama2 beraya dgn kakak ipar yg balik dr London utk beraya.

Kalau beraya di Pahang (kg aku) skang nih agak tak berapa seronok. Sebab mak aku kawin lain dan tinggal di rumah suami baru.. So kalau nak bermalam lama2 mcm umah sendiri tu rasa segan sikit la.. Selalunya aku akan tinggal di rumah kakak aku yg sulung (ada 2 kakak aku yg tinggal di kg aku). Aktiviti memasak pon kami buat di rumah kakak aku tu..kiteorang ramai2 akan kongsi2 kos dan tenaga.. Bila hari raya kami akan beraya beramai2 ke umah mak di Raub dan lepas tu ke rumah sedara mara di Temerloh, Bentong dan Karak..Oh ya! anak2 aku dan kakak2 aku semuanya lelaki berjumlah 13 orang...bayangkanlah betapa gamatnya bila mereka semua bertemu...fenin!

Kalau beraya di Muar (kg suami) agak meriah la, kalau semua keluarga balik. Adat org jawa (kot?) mereka akan memasak juadah raya seperti ketupat, rendang, lodeh dan sambal kacang pada hari terakhir puasa tu.. Selepas tu mereka akan menghantar juadah2 tu pada sedara mara yg berdekatan..istilahnya 'monjong?' ntah tak sure aku...hehehe Lepas tu biasanya akan dpt balasan balik juadah dari umah mereka plak.. Jadi berbuka puasa last tu akan meriah dgn pelbagai makanan dari pelbagai rumah...

Disebabkan semua juadah tadi dah habis, biasanya pada hari raya kami akan busy di dapur memasak apa2 jenis makanan utk dihidangkan pada tetamu yg datang..kadang2 tu sampai rasa nak pengsan kt dapur pehhh penat giler.. Abah merupakan anak kedua dan mak merupakan anak bongsu dan satu2nya adik beradiknya yg tinggal, jadi semua anak2 buah mereka akan datang menziarahi.. Satu rombongan mau sampai 5 kereta...Memang tak keluar dapur la jawabnya..

Rancangan hari raya tahun ini plak.....

Cadangannya akan pulang ke Karak pada hari Isnin...bermalam di rumah kakak aku dulu semalaman...pastu Selasa akan ke Raub..tolong mak aku masak rendang dan sebagainya.. Semayang raya di Raub, pastu gi jalan2 dgn keluarga kakak2 aku ke rumah sedara mara. Hari raya kedua nak balik Muar dah... sebab nak kena ada mesyuarat pelabur2 restoran, telecon dgn kakak di London... dasatt...hahaha.. Lepas tu stay kat Muar sampai Ahad kot? Lepas tu beraya di sini plak..

Sapa2 ada buat rumah terbuka?? Aku tak pasti lagi nak buat ke tak...blum plan lagi...sebab rumah aku sentiasa terbuka utk sapa2 nak dtg raya..cuma inform awal sikit la..heheh tak karang aku hidang air kosong je...

No comments: