Thursday, May 14, 2009

bbs ....

haaa...mende apa la bbs tu ek... Bagi mereka2 yg seangkatan sinar.fm ngan aku...pastinya tau apa itu bbs..tapi tak semua gak... tak ramai yg menceburkan diri dalam bidang bbs nih...

bbs...atau kata panjangnya (ada ke word nih?) adalah Buletin Board System.. Aku mula berkecimpung dalam area berBBS nih ketika aku bekerja di UM sekitar tahun 1995 gitu..

Mula2 tu aku taktau apekebendenya bbs nih...tp lepas diperkenalkan oleh seorang brader kt situ..aku terus terjatuh chenta dgn bbs...sampai sanggup aku dtg memalam ke lab yg sunyi sepi tu utk bertenet...

Nak tau ape bende bbs nih sebenornya??

hahaha... kalau zaman skang nih...boleh la nak dibandingkan dengan forum...tp kt bbs ni lebih kepada chatting walaupun ada unsur2 thread/posting dan sebagainya.. err..paham ke? Tapi..sayugia diingatkan..bbs ni hanya boleh dicapai menggunakan Telnet sahaja...bukan pakai IE, Firefox, Opera atau apa saja yg sewaktu dengannya ek..

bbs yg mula2 aku ceburi adalah Auggie..atau alamatnya bbs.augsburg.edu (err..jap..aku pon dah lupa..heheh..sapa ingat? sila betulkan)..Memula tu hanya bbs berbahasa inggeris sahaja yg wujud .. tapi kemudian wujud bbs melayu..seperti Telekom dan Rindu.. Bila wujud bbs melayu ni..makin menjadi2 laa chentaku terhadap
bbs nih...ahaks..

Masa di bbs Auggie..login aku Mimie (baik btol pakai nama manja cewaah).. Lepas tu di bbs Rindu aku guna login Cencurut.. perghhh ramai ingat aku ni jantan..kakakaka.. Tapi nickname yg aku selalu guna masa chat adalam Jibam/bam ..heheh sowi aaa ujang

bbs yg paling aku suka semestinya bbs.rindu.net tu laaa...sebab ada ramai kawan kt situ..tapi skang dah berkubur dah suma bbs tuh...sedeyyy....

Haaa....kesempatan aku menulis ni..nak gak aku menjejak kasih rakan2 bbs dulu..yg dah terjejak.. Keen (tq to cikliah) dan Zaza..

Yg aku sangat2 nak jejak adalah adik2 aku dulu yg belajo kt Korea tu.. Pam(zulkov), ayerborne dan tango.. mana korang sume skang ekkk????

11 comments:

cikliah said...

mimieJ... kiter dah tau sapa raen... hehehehe....

mimiejibam said...

huhuhu cikliah... kiem salam sama die ekkk

zulsa @ Ahmad Faizul Bakti said...

Ehmmm... dah lama org tak citer pasal BBS nie... hingga saya hampir terlupa pasal benda alah nie ...

Namun itu semua suatu kenangan terindah...

FYI kebanyakan otai di bbs.rindu.net, telah mngalami revolusi ... ada yg telah bersinar terang di dunia IT.. ada yg malap...

Namun yg pasti, hampir semua daripada mereka sudah pun berkeluarga dan beranak pinak...

Makcik Runner said...

huh, haram tak tau ler pemende menatang BBS ni...BBQ tau ler...hehehe

kaki chatting gak korang yek...

mimiejibam said...

zulsa : btol3...sume dah beranak pinak..takde masa dah nak berbbs...

KC : hehehe....jap check kaki... rasanya kaki manusia...ahaks!

zulsa @ Ahmad Faizul Bakti said...

oh hampir saya terlupa.. zaza yg awak kenal kat bbs.rindu.net tu org seremban ke?

saya rasa saya ada no phone dia...

mimiejibam said...

Zulsa : tak pasti plak zaza tu org mana... tp sy dah jumpa dia kt facebook...

cikliah said...

Che ghasa cam kenai ja Zaza tuh... adakah dia x-USM?

zulsa @ Ahmad Faizul Bakti said...

please fwd facebood add zaza nie... nak sure org yg sama... hehehehe

zulkovf said...

weiiiiiiiiiiiiiii akhirnya ketemu juga kita ahax ,...... akak ni pam ni si tanggo nanti aku kabo dia ko carik yek ahax ... ayerborne emm kat langkawi hari2 naik bot ngajo anak bangsa tak selalu online leh gak ler sampai2 kan yek muahhhhhhhh

Leon said...

Tetiba aku rasa nak balas balas komen kau ni, muahahahaha